CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

i .p0LLow.u,,,u.p0LL0w mE**

Wednesday, December 30, 2009

Now I Do - Kini Ku Tahu ( Waheeda )

Once I was lost in the dark, Blind to the lights,
Wondering alone in plight. Each step brought nowhere to sight,
My heavy heart, Wanting to impart...

Darkness is questions that hide in my mind
Would I be able to find
Happiness sought or do I stay behind

I never knew how far I could go,
But now I do...

Di suatu masa dulu. Senyum tawa dicabuli duka
Langkah menjadi langkah. Rantai mengalir
Gerak nadi ohh...
Melutut ku menadah rayuan. Mushkil ku tiada kekuatan
Dalam ronta ku tadahi tangan. Tiada pasti tetapi kini ku tahu.....

Once all my tears killed my smiles,Wiped them away,
Though my heart cried stay....Each day each pace of my life,
Slowed down as though I'm, Chattel in chains

Down on my knees with my head to the sky,
Searching for answers to "why",
Hands held up high, Then He helped me to rise....
I never knew how strong I could be,
But now I do...
Life's a promising gain, Weakness into strength,
Twice towards pain...

Hakikat duniawi. Keberanian menggapai mimpi
Di suatu masa dulu kehilangan. Gelap hambar sendu
Berat dada menahan persoalan. Kemana tujuan
Langkah kakiku tanda tanya. Dapatkah ku bersama
Bahagia atau keciciran. Tiada pasti tetapi kini ku tahu

Then I look back at my life, When choosing a lane,
Was not without struggling to be sane...
The light was blinding to me, Guided me through,
The plight, the chains of time...Kan ku imbas kembali
Perbalahan kewarasan diri. Cahaya yang menakuti kini menemani
Rentak yg berlari...

- Have a good meaning -

DALAM hidup TAK seindah YANG tersirat


DALAM 
HIDUP 
TAK 
SEINDAH 
YANG 
TERSIRAT...

saya s.e.d.i.h bila mereka s.e.d.i.h

hari ni da 30hb deS,,sok 31 deS,,lusa da tahun baru,,
hurmm,,nnt la cite sal thn baru,,now,,mau cite psl thn buruk dulu,,hihi~
smlm bersamaan hari selasa,28 desember,,
3oram kwn sy ngadu pobl dia kt sy,,
cian mereka b3,,tiga2 kwn rpt sy,,
soram kwn tu,,dia jumpa gambar gurlz len dlm buku bf dia,,
soram tu,,bf dia da bnyk wt dia kecik ht smpi thp dia xley nk timer da bf dia skang,,da twr ht katanya,
soram g,,de pihak ke3 kutuk2 dia,,sbb,,cemburu,,pihak ke3 tu suka kt bf dia,,mslhnya,,kwn sy n bf dia da nk tunang n kawen pom,,mcm stupid je gurlz yg jeles tu,,jeles saje xpe g,,ni smpi thp kutuk2 kwn sy,,siap sm kn kwn sy ng *&^%$$,,pdhl,,dia tu yg (*^$#,,,,xsdr dr,,da r xcntik,,perangai hudohs,,geram sy,,
pape p0m,,hari ni,,
sy jg turut merasai ape yg kwn2 sy tgah alami skang,,
SEDIH,,sy pm xde mud nk msg n syape2,,
cian mereka,,
sbr ye kamu sume,,
ingat,,tiap ape yg jadi,,ade hikmahnya,,
jodoh pertemuan,,ajal maut,,semua di tangan Tuhan,,
kita hanya merancang,,Tuhan yg tentukan segalanya..
andai kata da tertulis jodoh kalian dgn bf kalian tu,,
pape p0m halangan yg dtg,,dia ttp milik kamu,,
so,,hadapi semuanya dengan hati terbuka,,
sy sentiasa doakan kebahagiaan kwn2 sy,,
sy syg bangat sm kamu ber3,,
ingat
Allah S.W.T tak memberi apa yg kita mahu,,
tp Allah S.W.T beri apa yg kita perlu,,

ANDAI ADA CINTA

Kasih manusia sering bermusim, sayang manusia tiada abadi. Kasih Tuhan tiada bertepi, sayang Tuhan janjinya pasti. Itulah sedikit dari lagu Raihan. Lantaran kasih manusia yang sering bermusim dan sayangnya yang tak kekal lama, kita perlu sentiasa berwaspada terutamanya dlm memilih pasangan. Andainya sakit daripada cinta itu hendak diberi pada seseorang yg boleh digelar suami, pilihlah seorang lelaki yang….

1-KUAT AGAMANYA.
Biar sibuk macam mana sekalipun, solat fardu tetap terpelihara. Utamakanlah pemuda yg kuat pengamalan agamanya. Lihat saja Rasulullah menerima pinangan Saidina Ali buat puterinya Fatimah. Lantaran ketaqwaannya yang tinggi biarpun dia pemuda paling miskin.

2-BAIK AKHLAKNYA.
Ketegasannya nyata tapi dia lembut dan bertolak-unsur hakikatnya. Sopan tutur kata gambaran peribadi dan hati yang mulia. Rasa hormatnya pada keluarga begitu ketara.

3-TEGAS MEMPERTAHANKAN MARUAH.
Pernahkah dia menjengah ke tempat2 yang menjatuhkan kredibiliti dan maruahnya sebagai seorang Islam seperti ‘rumah urut’, disko, pub dan bar?

4-AMANAH
Jika dia pernah mengabaikan tugas yang diberi dengan sengaja ditambah pula salah guna kuasa, lupakan saja si dia.

5-TIDAK BOROS
Dia bukanlah kedekut tapi tahu membelanjakan uwang dengan bijaksana. Setiap nikmat yang ada dikonsi bersama mereka yang berhak.


6-TIDAK LIAR MATANYA
Perhatikan apakah matanya kerap meliar ke arah perempuan lain yang lalu-lalang ketika berbicara. Jika ya jawabnya, dia bukanlah calon yang sesuai buat kamu.

7-TERBATAS PERGAULAN
Sebagai lelaki dia tahu dia tak mudah jadi fitnah orang, tapi dia tak amalkan cara hidup bebas. Inilah yang sepatutnya iaitu dia tidak mudah mengambil kesempatan atas kelebihannya sebagai lelaki.

8-RAKAN PERGAULANNYA.
Rakan-rakan pergaulannya adalah mereka yang sepertinya.

9-BERTANGGUNGJAWAB
Rasa tanggungjawabnya dapat diukur kepada sejauh mana dia memperuntukkan dirinya utk ibu bapak dan keluarganya. Jika keluarganya hidup melarat sedang dia hidup hebat, nyata dia tak bertanggungjawab
terhadap keluarganya.

10-TENANG WAJAH
Apa yang tersimpan dalam sanubari kadang-kadang terpancar pada air muka. Wajahnya tenang, setenang sewaktu dia bercakap dan bertindak. Dia tidak mudah melenting dan tidak panas bara.

Tips cinta ini telah disumbangkan oleh saudari Alang di Forum Tentang Cinta.

keistimewaan wanita

1. Doa wanita lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah S.A.W akan hal tersebut,jawab baginda: “Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.”

2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang soleh.

3. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah S.W.T dan orang yang takutkan Allah S.W.T akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

4. Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah)lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki.Maka barang siapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail A.S

5. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah S.A.W) di dalam syurga.


6. Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.

7. Daripada Aisyah r.a. “Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

8. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

9. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

11. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan direkannya (serta menjaga sembahyang dan puasanya).

12. Aisyah r.a berkata “Aku bertanya kepada Rasulullah S.A.W, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab baginda,… “Suaminya.” “Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasulullah S.A.W….”Ibunya. “

13. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa sebulan Ramadan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dia kehendaki.

14. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah S.W.T memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

15. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah S.W.T mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

16. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah S.W.T mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah S.W.T

17. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

18. Apabila telah lahir (anak) lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

19. Apabila semalaman (ibu) tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah S.W.T memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah S.W.T.

Artikel cinta ini telah disumbangkan oleh saudari Alang di Forum Tentang Cinta.

Sekadar Nasihat Untuk Kaum Hawa

  1. Untuk membentuk bibir yang menawan, ucapkan kata-kata kebaikan.
  2. Untuk mendapatkan mata yang indah, carilah kebaikan pada setiap orang yang anda jumpai.
  3. Untuk mendapatkan bentuk badan yang langsing, berbagilah makanan dengan mereka yang kelaparan.
  4. Untuk mendapatkan rambut yang indah, mintalah seorang anak kecil untuk menyisirnya dengan jemarinya setiap hari.
  5. Untuk mendapatkan sikap tubuh yang indah, berjalanlah dengan segala ilmu pengetahuan, dan anda tidak akan pernah berjalan sendirian. Manusia, jauh melebihi segala ciptaan lain, perlu senantiasa berubah, diperbaharui, dibentuk kembali, dan diampuni.
  6. Jadi, jangan pernah kecilkan seseorang dari hati anda apabila anda sudah melakukan semuanya itu, ingatlah senantiasa, jika suatu ketika anda memerlukan pertolongan, akan senantiasa ada tangan terulur.
  7. Dan dengan bertambahnya usia anda, anda akan semakin mensyukuri telah diberi dua tangan, satu untuk menolong diri anda sendiri, dan satu lagi untuk menolong orang lain.
  8. Kecantikan wanita bukan terletak pada pakaian yang dikenakannya, bukan pada bentuk tubuhnya, atau cara dia menyisir rambutnya.
  9. Kecantikan wanita terdapat pada matanya, cara dia memandang dunia. Kerana di matanyalah terletak gerbang menuju ke setiap hati manusia, di mana cinta dapat berkembang.
  10. Kecantikan wanita, bukan pada kehalusan wajahnya, tetapi kecantikan yang murni, terpancar pada jiwanya, yang dengan penuh kasih memberikan perhatian dan cinta yang dia berikan dan kecantikan itu akan tumbuh sepanjang waktu.
Tips Cinta ini telah dikirimkan oleh saudari Eiza

Monday, December 28, 2009

nombor misteri

hurmmm,,hr ni,,bertarikh 28 desember,,sy lom tido lg,dr mlm td,,smpi skang da mlm balik,,
mmg dahsyat,,tp ni la idop sy,,spisis manusia yg xtido mLm,,buat cmne p0m,,sy mmG ssH tido mLm,,hujung minggu la time utk sy ganti tido utk hari yg xtertido tu,,
nk di jdkn cerita,,mLm td,,tGah syok2 landinG atas katil sy yG ala2 zoo tu..(bnyk sGt bear)..
tetibe de 1 no fon misc0L,,xtau Sape...dia c0L,,sy jwb,,tp dia diam,,sY p0m ltk,,paS2 dia mSg mcm2,,sy xbLs,,smpi la 1 thp tu,,Sy geraM,,sy msG mrh dia,,pas2,,dia bLs msG sy,,tau dia ckp pe???mCm2 dia mencarut,,nk tido sblh la,,nk peluk la,,nk raba la,,mcm2 g,,mmG bangang dan stupid mangKok itu,,smpi 3,4,5,6 pagi,,dia still kacow sy,,sy sGt benGang,,sy wat dunno je,,tpaksa bersabar n mangk0k itu,,pg td,,sy g keLaS,,dia Miscol n msG Sy Lg,,mmg dasar manGkok jamBAng xtau maLu..sy p0m cite kt kwn sy (anyong illyana)..kwn sy col mangkok tu guna fon dia,,jwb la si mangkok jambang tu,,rupe2nya,,ore kelate,,tp xckp bnyk,,dia ltk,stat dr tu,,dia xmsg n kacow sy g da,,tp xtau la law mLm neh dia buat aksi banGang dia Lg..sY mengamuk la law dia kacow lg mlm neh,,huk3..
so,,kt cni,,kami sGt galakkan kwn2 sume utk kacow tuan punya no ni,,biar dia rs betapa rimaS idop kena kacow dek oram yG x dikenaLi,,jum kwn2,,kacow no ni..sy nk tau sGt sape tuan punya no fon ni..
014-5024871

Sunday, December 27, 2009

S.E.M.E.S.T.E.R E.N.A.M

akhirnya,,,,esok bermula la SEMESTER baru,,pejam celik pejam celik,,,
da SEM 6  rupanya sy..jap je ms berlalu,,,
sem dpn sem 7,,then praktikal,,then abes blaja,,
pas2,,law de rezeki,,jd la sy seoram PENDIDIK,,itula yG sY impikan dr kecik,,nk jD cikgu,,
insyaAllah,,law xde halangan,,jd la sy cikgu akaun,,combine dua2 cita-cita sy,,,cikgu+akauntan,,
hehe,,
tp sgt jeles n kwn2 matrik sy,,dioram degree 3thn ja,,sem ni da laz sem dioram,,arrggghhhhhhhhhh,,,,,,,sy jg yg tua belaja,,sGt xpuaS ht,,huk3~
pape pom,,sok da stat kelaS,,mud utk ke kelaS secebis pom lom ade,,
sGt xbersemangat sem ni,,xtau la nape,,
hopEly,,banGun subuh sok,,before g klS pertama sem neh,,dtg la semangat itu,,insyaAllah,,
huhu~

supin time~

hr neh sume student UPSI blk ke tg Malim yG permai ni,,
semsetinya jln sesak terutama kt pekan Tg Malim tu..
KHAR ni,,lg la sesat...ribuan manusia berebut2 naik lif n angkat barang,,
(ribu ke?ratus je kot..hehe)
semester baru bermula..adeh,,mcm2 nk kena beli..
sugar dad lom msk wit lg kt kami2 sume..dgr2 citer lmbt msk sem ni,,20 jan,,mati la kami,,huhu~
(sugar dad=ptptn)

~ 12:30  ~
met : j0m,,jumpa kt bwh,,aku tgu kt tv,,
me : ok bos..

sy pom turun bwh dgn segak n bergaya nya dan dgn slumbernya kai suar track+tshirt hudus2+tudung skunk..kunun2 nk tolom rumet angkat barang..sekali 'j0m' rumet tu,,nk ajk sy g pekan..rumet yG sengal,,xgtau nk g pekan.,

(pendekkan cerita)-->gado punya gado n rumet senget,,sy nek bilik tukar baju,,kai smart2 cket,naik tangga ma tingkat 5,,,lif bnyk oram sdg tgu,,sGt ponat,,siap2,,then g pekan bersama rumet@mas cotek+miE+nuRuL+2 lg kwn rumet,,kiki~

smpi pekan..lunch jap..(lunch,,tp mkn roti canai telur,,hehe,,)..fez time jumpa oram melayu bt roti canai,,biasa mamak je yG bt roti canai kt Tg maLim neh,,sGt teruja melihat pakcik melayu itu tebar roti canai,,dan dGn slumbernya sy order roti canai walaup0n pd asaLnya peyut lapo n mau mkN naSi..hihi~

pas mkn,,gerak g GU (Grand Union) beli mknn n brg keperluan,,thEn g ceria beli hanger dll,,then balik,,
sGt xlarat,,peyut sakit..so,,balik awl,,hehe~



hanger+downy+kotex+nestum dll


  
Beli Darlie>free mangkuk yup,,hihi

Diari 2010 jGn lupa


sebahagian drpd mereka2 yG sy supin..abeS terbanG duit sy,,adeh~

Saturday, December 26, 2009

pertunangan sahabat sy

25 Desember 2009 : JUMAAT...salah seorang sahabat skola rendah sy bertunang..percaya atau tak,,
sahabat sy ni la paling pendiam ms skola dlu,,dan hingga masa kini,,beliau adlh insan paling pendiam antara ramai2 sahabat saya...bercakap hanya perkara penting,,n tak perna terlibat dgn cinta monyet zmn skola dlu,,means,,bersih dan suci nya shbt sy neh,,jauh beza n sy n kwn2 lain,,kecik2 da gtl bercinta,,tp cinta monyet je,hihi,,hurmm,,beliau adlh shbt pertama yg bertunang antra shbt2 rpt sy,,ni la dikatakan jodoh,,
teringat kata2 beliau,,apa2 yG kita buat dlm idop ni mst ada matlamat,,begitu juga CINTA..berCINTA jg mst ada matlamat,,kini sy sedikit mengerti,,kerana CINTA yg bermatlamat tu la,,beliau bertunang dan bakal mendirikan rumah tangga bersama pasangannya pada satu tarikh yg msh belom ditetapkan,,apa2 pm,,TAHNIAH buat sahabat sy,,NURHIDAYATI BT ABDULLAH atas pertunangan kamu,,semoga hubungan yg terjalin akan kekal hingga ke akhir hayat..amin~

(gmbr akan di upload pd ms len,,xamek g n cameraman,,hehe)

wajah baru

haha..5:15 am td sampai la daku 
kt bumi tanjung Malim neh,,
sampai kolej,,xley tido lak,,
xtau nk wtpe,,laz2,,
update blog n hiaS bg si cumeiy 
sy neh bertambah cumiey,,,
dan hasilnyaaa...
tadaaaaaaaaaaaa......gini la..hak3~

keputusan exam sem5

alhamdulillah,,,rizat da dpt,,syukur n keputusan sem ni,,meningkat,,tp sedikit keciwa ngan 3subjek,,target len,,tp dpt len,,tp xpe la,,sekurang2nya meningkat,,
thanks bnyk2 to anyong,,beliau la yg duk bg semangat kt sy soh study,,law beliau xbebel kt sy,,xtau la,,mls lg kot,,thanks a lot my bes fwenz~

Saturday, December 19, 2009

alkisah menjaGa nenda di Spital~


17 Des 09 : khamiS
tGah syok2 minum ptG wif adinda2,,tetibe grandpa dtG,,hurmm,dialog nya:
grandpa: mok mu mane??,,,nk ajk g umoh ni,,
me: bakpe toki?(aitivit jg tp kain oram tua,,,,hehe)
grandpa : nenda mcm xsihat plop tuh,,
me : owhh yeke,,jap2,,(smbil menjert manggil bonda…)
grandpa : aku mari amek mula la kekgi,,nk g beli gula jap,,
me : beres2..
bonda kuar,,sempat lG minum ptg bersama anak2 beliau…grandpa sampai,,
bonda : tak abis g air..balik dulu,,soh alang g ato kekgi,,
grandpa : ok2..
10mnt kemudian,,tibe la sy n bonda kt uma nenda..nenda cm sesak nfs..asalnya nenda lelah,,tp bila nengok2 keadaan nenda,,mcm bkn sbb lelah,,mb mslh jantung kot..
4.30 am : alang…alang..buka pintu..(bonda blk uma..)
sy pom bangon buka pintu…
me : bakpe bonda?
bonda : nk g hntr nenda spital..
(dgn kelam kabutnya bonda capai barang yg perlu…)
18 des 09 : jumaat
hurmm,,ptg n mlm  ni,,turn sy jg neneq kt spital,,sGt buhsan di kala ini,,tp sGt tak sia2 me bw mR Lappie ni..dpt gak men tenet kt cni,,sGt berkembAnG maju ye sptal beso ganu ni,,gud3~
tugas jg nenda senanG je..tolom tukar pampers+bg mkn+minum+mandi+teman borak..smpi nenda tidur..
de 1 cite lucu,,patient sblh katil nenda,,da gurlz soram,,tau x dia sakit pe?dia sakit telan pil mak dia..sbb putus cinta n pakwe dia,,tau umo dak neh bape?form 4 equal to 16 years old..very da stup** dak neh..law adik sy,,mau sy belasah ckop3,,mcm sekor je kumbang lam dnia ni,,sempit tol pkran..kecik2 da gatal,,,bsar nnt,,xtau la jd pe,,SPM pm lom amek,,eiii,,,sabar je la beta,,pas2,,siap polis dtg jenguk dia,,riso jd pape kt dak neh,,patient ni lak,,dgn slumbernya,,turun bwh g jejalan n kwn dia,,hangin xpsl2 polis tu kena nunggu dia..,,ahaks..hurmm,,sy xborak pm n dak neh,,mls,,nmpk cm xbape betol je,,oppsss,,,sowi dik,,juz kidding.doa sy,,.moge kamu sedor dr,,n cpt2 la tobat,,cian mak ayah kamu,,xpsl2 dpt malu,,
19 des 09 : Sabtu
Pagi2 hr da kena bgon,,(menonya mukan tido sGt pom mlm td),,xde pe yg bes hr neh,,juz nengok para nurse n para doc check patient yg de lam wad neh…hurrmmm…
nk dipendekkan citer..neneq cm da ok,,Cuma jantung n paru2 cm xok lg,,so hr ni smbung nginap kt hotel 1bntang ni lg,,tp xtau cucu nenda yG mane bertugas jg nenda hr neh,,
(akan bersambung,…..)

Monday, December 14, 2009

FEStKUM oh FEStKUM~

          Hurmmm,,,FESTKUM da pom berlabuh tirai smlm,,xde pe nk diceritakan,,sumenya xseperti yg dijangkakan,,kemenangan diperoleh oleh pihak yg sy kira langsung tidak layak utk bergelar juara,,sebaik mjlis SPP (sesi pengumuman pemenang) dibuat,,tiada apa dlm pikiran ku melainkan,,kemenangan ditetapkan bukan berdasarkan hasil gigih setiap pasukan or individu tersebut,,tp,,,(xterkata,,terlalu bengang)...

          Secara personal,sy anggarkan UPSI akan memperolehi kemenangan dlm acara DIKIR BARAT,ZAPIN,PANTUN dan IRAMA MALAYSIA (P)....tp ape yg terjadi???

##### IRAMA MALAYSIA..UITM mdpt pingat emas,,rsnya,,sape yg melihat pertandingan pd mlm tersebut mampu utk menilai layak or x uitm mndpt emas..nyanyian irama msia yg bertukar jd pop,,dgn aksi menyelak bajunya,,layakkah beliau mnjadi juara???adakah dgn tiket anda perna msk OIAM,,anda perlu mdpt kptsn lbh tgi dr peserta len??sndr mau pk..

##### DIKIR BARAT..hurmmm,,ni lg la..pingat emas diperolehi oleh tuan rumah,,lirik lagu+gaya+persembahan+pakaian+muzik+dll,,,sume nya xmenggambarkan pasukan tersebut lyk menjadi juara..walau apa pun,,TAHNIAH buat pasukan dikir barat upsi,,terutama tok jore n tukang karut,,koram da buat yg terbaik,,cuma nasib xmenyebelahi koram,,

##### PANTUN..UPSI kalah di peringkat semi final dgn pasukan UIA..sy adlh penonton+penyokong tetap ketika perlawanan berlangsung,,sy yg tdk berpengalaman dlm berpantun masih mampu menilai,,pasukan lawan menjawab soalan or x,,n pembayang yg digunakan berkait or x..tp,,kptsnnya,,UPSI hnya mmpu memperolehi pingat gangsa..

##### ZAPIN..hurmm,,,ni pom sm,,pasukan yg menang,,juz recycle bju yg da dipakai musim lepas..tarian yg biasa2 , lagu yg biasa2,,tp mmpu dpt pingat emas..


APAKAH KRITERIA YG DILIHAT OLEH JURI..???
BAGAIMANA TATACARA JURI MENETAPKAN MARKAH.????

.fenin sy pk sume ni..
mungkin KESIMPULAN yg bley dibt ialah..
SIAPA YANG MENJADI TUAN RUMAH
SIAPA YG KENAL JURI SETIAP ACARA
SIAPA YG BERKAWAN+SAUDARA MARA DGN JURI
MEREKA LA YG AKAN MENANG SST ACARA TERSEBUT..
HARAPAN SAYA,,MANUSIA2 ITU SEDAR DAN INSAF LA SEBELUM TERLAMBAT~
MOGE MEREKA SEDAR TANGGUNGJAWAB SEBAGAI JURI@PENGADIL ADLH MENJURIKAN SETIAP ACARA DGN ADIL..
RENUNG2KAN DAN SELAMAT BERAMAL~

KEPUTUSAN AKHIR : 
UPSI MENANG 1 EMAS + 1 PERAK +2 GANGSA
TAHNIAH BT SEMUA PASUKAN UPSI..WE R THE WINNER..


lebih baik kalah bermaruah dr menang tak bermaruah..


dak2 dikir barat : las practise b4 bertanding 10hb des
anak MA n ABAH yg sgt buasss..
awe( anak sulong:baju coklat) n adik mat (ank bongsu : baju biru tp bju coklat)


perasmian FEStKUM



minangkabau or minangkerbau???hak3~

  
 peserta UPSI

  
perbarisan UPSI

 
para PEGAWAI UPSI





peseta DIKIR BARAT UPSI

gmbr len bnyk g,,tp nnt la upload,,hehe~

Saturday, December 5, 2009

Through My Window

versi malay : by tomok



versi engLiSh : by shila

best friend forever~

dedicated song to my bes fwenz..

skbc            :saa,mimi,matzuan,pg,amir,syam
smkatj      :kong
kmp           :along,,ucuu,,teh,,syam
                      nana,sepia,adik,zana,kak ngah,tjah,
                         ayah,pokcik,fuad,bob,jai,gboy,arip,syeikh,am,
upsi           : abglong,abgngah,ayong,acik,udaa,awee,alang,anjang,teh,
                       mas cotek,anyong
                      ayah,kak emy,helmi,memeq,rizal,kak dodo,abg faiz,
                 abg rashid,abg suiz,iena,abg mie,abg kero

***semoga hubungan yang terjalin takkan hapus ditelan zaman**



Friday, December 4, 2009

enjit enjit semut




sgt cumeiy lagu neh,,huhu~

misS kwn2 at matril perLiS~

sejak dua tiga menjak neh,,
sy seLalu terinGat kt kawan2 matrik saya,,
hurmmm,,,
banyak sGt kenanGAn time beLaja kt matrik perLis d0Lu,,
even 1ta0nG je,,
tp,,,mCm2 kenanGan suka duka yG kami LaLui,,
mkn roti canai, joging, naik beSkaL ptg2, g bazar Sm2, buka poSe2 sm2, g terawih Sm2, main bola, futsal, netball, nasyid, menari,berlakon, g jln2 kt Bukit Air, kuala PErliS, alor Star, padanG beSar,,
dan lain2,,
banyak sGt kot kenanGan nk tuLis,,yG pasti,,sume nya terpahat padu Lam meMori ku ini,,

rindu kt genG dadu : AL0nG, ucu n Teh
rindu kt genG t0iLet : sephia, tijah, nana, zana, kak ngah, adik, ayah, pokcik, fuad, bob, gayboy, arif, am, jai
rindu kt oram kamp0ng (Matrikulasi Bersama Masyarakat @ Baktisiswa kt Bandar Baharu, Kulim) : syam, raf, pakku, halim, gie, emi, sue, azlin, suhaimi dll...(ramai  sGt nk tuLis)
rindu bGt sm kamu sume,,
h0pe,,Tuhan maSih memberi kita ruanG dan pELUanG utk bertemu lG,,amin,,
kwn2,,jGn lupakan Sy tau,,hu2~




Sunday, November 22, 2009

sedih aku pedih

sedi
ak
pedih
:-(

pilu hatiku...

hari ni,,bangun je tido,,terus rS sebak,,cdey,,bila teringat senior2 ku sem 7 da berada pd penguhujungnya,,
means,,sume akan tinggalkan aku dan junior2 len kt UPSI ni,,termasok la insan2 yG sgt ku syG n sgt berjaSa dlM idop ku..
anjang,,acik,,awe,,udaa,teh,,alang,,ayong,,angah,,
adoi,,very da xdep mud,,,cdey menikam kalbu,,
xtau nk gmbr kn cmne,,
yg psti,,keluarnya mereka dr UPSi ni,,
maka,,tida lG tmpt utk aku berkongsi segala2nya,,
hanya Tuhan yg tahu,,
betapa bermaknanya mereka ini dlm idop ku
moge perhubungan yG terjalin xkn hapus ditelan zaman

adik cayam akak2 n abg2 sume~

Tuesday, November 10, 2009

cian pakcik neh,,,, :-(

'Mai mati sama-sama'

Oleh Mohamad Hussin
mohamad@hmetro.com.my



ALOR STAR: “Kalau hang tak mau hidup dengan aku, mai kita mati sama-sama.” Itulah kata-kata seorang warga emas sebelum secara tiba-tiba menikam isterinya selepas berang tindakan mangsa meminta cerai daripadanya dalam kejadian di Kampung Kuala Sungai, dekat sini, tengah hari semalam.

Dalam kejadian jam 1 tengah hari, Zabedah Ali, 73, maut akibat ditikam di sebelah kiri perut oleh suaminya yang berusia 81 tahun menggunakan sebilah pisau di depan pintu masuk rumah mereka.

Suspek yang juga suami ke-11 mangsa, hilang pertimbangan apabila usahanya memujuk wanita itu untuk meneruskan perkahwinan mereka menemui jalan buntu selepas dia tetap dengan keputusannya untuk berpisah.

Mangsa yang ditikam dengan pisau sepanjang 17.8 sentimeter (tujuh inci) cuba melarikan diri ke halaman rumahnya dalam keadaan parah sebelum rebah dan menemui ajal di situ.






Anak tiri mangsa, Ismail Hashim, 50-an, berkata sebelum kejadian, dia singgah di rumah ibu tirinya itu untuk menziarahinya kira-kira jam 11.50 pagi selepas pulang dari bandar ini.

agaknya apa la hukuman yg beliau terima,,doa2 la hukuman beliau diringankan,,cian pakcik neh,,:-(

Saturday, November 7, 2009

B.A.N.J.I.R~

seminGgu baLik kamp0nG,,sGt ser0nak,,ser0nak sbB kt ganu muSim hujan,,,tiap2 hari huJan,,
cuaca sejuk,,pe laGi,,tido la keje saya,,ahaks,,,setiap hari,,keje saya ialah,,makan+minum+nengok tv+tido+g jejalan..tu je,,setiap paGi,,tatkaLa bonda n kuda g keje (nama manja utk my sis:uda),,sy p0m berlakon rajin study,,kunun2 buka buku+baca,,pdhl pikiran melayang xtau ke mane,,huhu,,pas2,,bowing baca buku,,sy mkan,,tido,,tgk tv,,tu je sy mampu buat spnjg duk uma,,
pada suatu malam,,huJan turun dGn lebatNya,,
anGin bertiup sepoi2 bahasa arab+guruh berdentum tung tang tung tang dgn amat kuat+kilat dan petir sabung-menyabunG mcm oram sabung ayam,,
saya sangat takot,,Saya kejut bonda,,bonda ckp tido je,,dun takot2,,sy p0m cuba utk tido,,tp mSh xberjaya,,
then,,sy p0m msG mr.boy,,dia la neman kn sy smpi sy bley tido,,(tq mr boy)
keesokkan paginya,,subuh2 da bang0n,,buka tingkap,,nengok,,alamak,,
BANJIR...
hampir mencecah anak tangga pertama uma saya,,saya pom duk kat pintu,,nengok hujan yg mencurah2 dr langit bumi ciptaan Tuhan ni,.sambil2 tu tgk budak2 g skola,n penduduk kampong lain g keje,,dan,,masa tu bonda n kuda pom g keje seperti sebelum ini,,ninggal la soram diri,,hehe,,waktu tu,,risau gak,,takot xsurut,,maklumla,,
11pagi tiket saya nk balik pekan tanjunG maLim yG permai neh,,
yang unik bin pelik bin ajaibnya..uma saya je kot yg banjir kawasan tu,,sbbnya,,,uma sy tu duk paling bawah,,tanah plak keras,,pastu longkang  JKR buat kecik,,tu la antara faktor2 uma sy seketol je bnjir kwsn tu,,hihi~
tgk jam,,ala,,bru pkoi8,,lambat g,,sempat g tido neh,,sy pom mSk bLk,,bru nk lelap over cket,,pakcik dtg,,

makcik : pah  mano orang ni,,,tido lagi ke,,lwt doh ni,,bangooon,,,,,,,,,(sambil meluru msk lam uma)
saya : mane de tido,,duk lam blk ni,,(sambil terpinga2 bangun,,tgk jam,,bru 9lbey,,awl lg,,kacow tol,,)
makcik : siap dok g kemah barangg..nk ajok g bustand awl cikit,,nk g paso payang kejap,,cari Quran ke dik Ang,,
saya : plop doh,,kejap,,mandi siap kejap,,
makcik : dok kemah lagi ke barang,,base sunggoh budok ni,,kemah cpt,,
saya : jap je kemah ni,,xdok barang pom,,nk sumbat kepok lekor je lam beg,,pahtu bereh r,,
makcik : mokcik g kedai jap,,nk g minum,,
saya : g r,,(smbil mokcik sy kuar g kedai n pkcik)

nk dipendekkan cerita...
saya pom sampai la busstand,,tunggu bas,bas sampai,,alamak,,double decker,,xsukenya,,(tp kena naik jg,,xkn nk boikot kot),,jam11 naik bas,,berenti solat+makan,,jalan lagi,,pas2 berenti solat lg,,tbe2 jumpa zizan,,ala,,pe la sgt zizan,,manusia jg kn,,so,,lalu sblh dia dgn berlagaknya,,hak3,,,then,,bas jln lg,,jam7 smpi Hentian Putra,,berlari anak g pudu,,solat,,beli tiket,,730mlm naik bas blk kolej,,jam9 smpi kolej,,
g uma memeq,,memeq n rizal goreng kopok lekor,,,then kuar mkn n family kt Zee Tom Yam,,
tetibe,,de satu kejadian yg membuatkan air mata jernih sy jatuh ke pipi,,,
apakah????
biarlah rahsia....

jom nengok gmbr uma sy bnjir,hehe~




p/s:tarikh kt gmbr silp,,2 november actually,,hehe~

Tuesday, November 3, 2009

wali band : baik-baik sayang

lagu ini sGt t0uchinG,,diz sonG mr.boy yg bG idea soh sy masukkan lam video adik badik teams yG sy bikin,,
sGt cdey,,jom layan,,,

Tuesday, October 27, 2009

FINAL EXAM


jadual saya sem ni,,
sGt Parah..
check it out~

gud luck cayam
you can do it~


balik kampung

27 oktober 2009 : SeLasa
sangat xley study duk kolej
keputuSan muktamad
baLik kamp0nG laman
study kt uma
Lega,,dpt jumpa famiLy
dpt amek reStu bonda before exam
huhu~

kwn2
doakan Selamat perjalanan saya 
  pulanG uma dan
KembaLi ke koLej
amin...





datanG cni biLa????xtau g,,
huhu~


study week

aLhamdulillah,,setelah 14 mingGu beLaja utk Sem 5 ni,,
akhirnya sampai juGa ke waktu kemuncaknya,,
final exam,,
waduh,,gementar jiwa raGa bila mengenanGkan finaL exam da dekat,,
u len ada yG da Stat exam,,
sbLm tu,,
nk wish gudLuck kt kwn2 yG tGah finaL skang..
UPSi???
maSih daLam suaSana study week
maSing2 tGah bertunGkuS LumuS wat reviSion,,
Saya????
maSih daLam anGan dan Sedar,,
if ade mud,,Sy study,,
if xde muD,,sY ngadap Mr.Lappie Sy neh..
SmLm p amek Slip Exam,,
paper Sy muLa 12hb
then 13hb 2 paper,
16hb 2 paper
17hb 1 paper
aGak ganaS jG la jadual sy kaLi neh,,
mau Sy termuntah spnjg paper Sy nnt tu,,
pape p0m,,japG nk g pekan,,
nk cari tiket Balik Ganu,,
mau study kt uma,,Lg tenang n tenteram,,
hehe,,
yg paLinG pentinG,,
reStu bonda tercinta,,
semOga seLamat perjaLAnan Sy pulang uma dan kembali ke kolej,,
amin..

Tuesday, October 20, 2009

d0yan~

aLhamdulillah
akhirnya,,haSrat sy nk mkn d0yan tercapai,,
sGt puaS ht,,
RM45 utk 25 biji d0yan
kembung peyut mkn,,
xLarat nk citer pnjg2 yG paSti,,
Sy sGt Gumbira
huhu~

si bonGSu yG sGt supan,,ngeeee~


*antara anak2 ayah yG hadir*

*maSinG2 tunJuk hebAt*

*PuaS : nyummy,,nyummy*


*aLL of uS : cayam sume*

p/s : kaLi neh ramai2 anak ayah yG xdep,,mereka de keje
xpe,,next time kita kumpuL Lg yup,,hehe~

Monday, October 19, 2009

dLm m0od jiwanG,,lalalalla~







actually nk nengok citer neh,,tp xdep lorr CD dia,,de x sape2 de cite neh,,Share lorr n Sy,,huk3~

Sunday, October 18, 2009

raya~

berada di penGhujunG syawal???hurmm,,baru rS cm nk cite Sal ry,,huhu,,
tp xdep idea lak,,
nenGok gmbr je LA,hehe~

*makcik dioram tGah mkn : bdk2 kecik main kt luar je yup*


*afiQ*amar*ajwaD*


*haha,,abG ipar Sy tGAh pelahap "tapei" kt uma makcik kami (sjniS mknn trdsi pntai timur)*


*uSroti jannati*


*cpt la,,duit ry da dpt,,jom la bLk,,(dialoG ank buah sy yG sy create sndr,,hihi~)

Saturday, October 17, 2009

kolekSi anak buahs...

buhSan nya mLm neh,,
tetibe miSs kt ank buah,,
law la dioram sume de kt Cni,,
k0mpom idop sy xperna sunyi,
afiQ,aQiL,aMar,ajWad,
diLa
,
darLinG,umairaH,,
makLang windu kamooooo,,,,,,




*anak buah suLong : afiQ* [pe kiSah di Sebalik gmbr neh??actualLy dioram bru baLik mancinG ikan,,lam baLdi tu La dioram ltk ikan2 tu,,hehe~]



*ni ank kakLong n abGlong no,2 : aQiL*[the smaLler n white b0y da bertukar jD da biGgeSt n bLack boy skanG,,suka main panaS n mkn bnyk,,kiki]


*ni no.3 n bonGsu kakak suLonG:amar n ajwaD*[pemalu punya budak n suka menanGis pom bdk dua oram neh la,,hihi]



*anak kakak no.2 n abg ngah : adila syazwani n adlin shazwana*


[si kecik yG sGt tkot kt oram aSing (xdkenali) n si kakak yG sGt rajIn poSe bLn ramadhan lPs...bguS3]


*ni anak kakak no.3 wif abg chik : umairah batrisyia*[bdk ni sGt buaS,,no more ayu2]


[tenGah nenGok mak dioram tacap umairah dGn penuh kompiuS,,hihi]


[jLn2 time hujan,,nenGok air]


[umairah yG buaS wif amar yG supan]



......sampai pantai,,ombak beSar,,
mak cik2 dioram ckp : xyah la mandi,,bahaya,,
anak2 buahs we all ckp : ok,,xnk mandi,,nk duk tp je,,
.....sikit punya sikit tp air,,laz sekali da duk lam air da sume,,ni la anak2 buahs sy,,:-)


[seronak]


*ni La nasiB mak LanG dioram:jd guard dioram mandi,,xpe la,,demi anak buahs yG makLanG syG,,makLang sgup jG kamu sume utk ape keadaan sekalipun*


,

Wednesday, October 14, 2009

7 hari semingGu

iSnin : 12 oktober
mmG iSnin xde kLS,,dr pG smpi mLM,,berkurunG Lam bLk je la keje,,paStu lyn tenet,,sambil buku business communication duk depan mata..(kunun2 study,,hakikatnya,,buku tgk sy,bkn sy tgk buku)

seLasa : 13 oktober
tibe2 kLS finance xdep : waduh,,buhsannya,da r tu satu2nya kls sy utk hari ni,,pom xde,,terpakSa berkurunG lG lam bLk,,mcm biasa,,duk lam blk tu,,sy berLakon rajin study..kunun2 study business communication,,de mock exam esok (rabu),,

rabu:14 oktober
dr pagi duk bLk,,kLS biscoMm xde,,tunda mLm plak,,sianG hari ni,keLam kabut la study biscomm,,awl2 main2,,laz mnt gini baru nk sedor dr,,,
mLm nya,,
yaaaahhhhhhhh,,,,,,,,,akhirnya aku de kLS mlm ni,,
waduh,,leGa,,awlnya,,agak kelam kabut,,
becoz of,,mlm ni de kLS tasawwur,,tp ms yG sm de test,mane 1 nk pg nih,,
naik turun,,naik turun bangunan,,keputusannya,,
masuk kLs tasawwur,,test xamek markah,,juz rivision for final je,,
lega,,
then,,lompat demi lompat,,tangga demi tangga,,mSk kLS ustaz iBrahim dGn bergayanya,,

hurrmmm....
hmpir 3 hr xdep KLS n duk berkurung Lam bLK,,mmG buhSan,,huk3~

khamis : 15 oktober
10-12am,kelas finance + 12-1pm,kelas fiqh + 3-6pm kelaS KPT + 8-10pm,kelas fiqh,,
haha,,padan muka,,berlagak Lagi buhSan xdep kLS,,smpi khamiS,,meSti rS cm nk penGsanG kn,,kLS penuhs,,dr pG smpi MLm,,sabo je ler,,

jumaat : 16 oktober
mCm biaSa,,jumaat mmG xdep KLS,,
kadanG2 kopius,,sy ni sem5 ke sem7,,kLs 3hr je seminGgu,,hihi,,

(sGt buhSan actuaLLy : nuLiS entry neh smbil nenGok citer ayat2 cinta utk ke sekian kalinya...layaaaannnn....)

Tuesday, October 13, 2009

buka pose chapter 2~

tD time bowinG2,,uSha la,,
koLekSi gmbr2 Lam Mr.Lappie sy neh,,
then nenGok La pic time buka p0se kt teratak 9-2-A,,
cumeiy2 lak pic tu,,jd kn entry kaLi neh La,,
actuaLly story ni da nk baSi da,,
tp xpe la,,
jd kn as kenanGan sepanJanG zamaN,,huhu~




*mane2 je nk amek gambar,,ngeeeee~*



bahgia nya memeq n yanti tu,,de pape ke,,opppsss...



~pembuat kuih buah melaka yG berjaya~



*saya yG xde mud nk senYum*



*actualLy ni haSil tGn rizal:we aLl tolom bulat2kn je*




~menu pada hari tersebut~


~ni la chef nya : maS n yanti~


`sedia dihidangkan`


*antara yG terawal ngadap mknn*



~menanti detik yg amat mendebarkan : tgu azan magrib,,huhu~



*akhirnya...fuuuhhh...alhamdulillah~